ابن محمد بن احمد مروزی یا مروروذی شافعی مکنی به ابوعلی قاضی فقیه اصولی. متوفی 23 محرم 462 هجری قمری 1070/ میلادی او راست: تلخیص تهذیب بغوی به نام لباب التهذیب و شرح فروع ابن حداد و جز آن. (معجم المؤلفین از طبقات الشافعیه) (الوافی بالوفیات ج 11 ص 107) (هدیه العارفین ج 1 ص 310). و رجوع به ابوعلی شود ابن واقد قاضی. متوفی 160 هجری قمری او راست: تفسیر قرآن. (هدیه العارفین ج 1 ص 304) ابن حسن. متوفی 246 هجری قمری او راست: کتاب الصیام. (هدیه العارفین ج 1 ص 304)
ابن محمد بن احمد مروزی یا مروروذی شافعی مکنی به ابوعلی قاضی فقیه اصولی. متوفی 23 محرم 462 هجری قمری 1070/ میلادی او راست: تلخیص تهذیب بغوی به نام لباب التهذیب و شرح فروع ابن حداد و جز آن. (معجم المؤلفین از طبقات الشافعیه) (الوافی بالوفیات ج 11 ص 107) (هدیه العارفین ج 1 ص 310). و رجوع به ابوعلی شود ابن واقد قاضی. متوفی 160 هجری قمری او راست: تفسیر قرآن. (هدیه العارفین ج 1 ص 304) ابن حسن. متوفی 246 هجری قمری او راست: کتاب الصیام. (هدیه العارفین ج 1 ص 304)
ابن عبدالعلی توتنجی متکلم. او راست: ازاله الوساوس دررد نصارا و در 1346 هجری قمری / 1928 میلادی زنده بوده است. (معجم المؤلفین از برو کلمان پیوست ج 2، ص 839) ابن حیدر تبریزی مرعشی رومی حنفی. درگذشتۀ 1176 هجری قمری او راست: جامع الکنوز و جز آن. (معجم المؤلفین از هدیه العارفین و فهرست خدیویه) ابن عبدالرزاق خطیب. او راست: ’بشائر الباکین’. (اعلام الشیعه قرن سیزدهم هجری قمری ص 397) (معجم المؤلفین) ابن احمد بن محمد تبریزی. او راست: ’مفتاح الکنوز و مصباح الرموز’. (کشف الظنون)
ابن عبدالعلی توتنجی متکلم. او راست: ازاله الوساوس دررد نصارا و در 1346 هجری قمری / 1928 میلادی زنده بوده است. (معجم المؤلفین از برو کلمان پیوست ج 2، ص 839) ابن حیدر تبریزی مرعشی رومی حنفی. درگذشتۀ 1176 هجری قمری او راست: جامع الکنوز و جز آن. (معجم المؤلفین از هدیه العارفین و فهرست خدیویه) ابن عبدالرزاق خطیب. او راست: ’بشائر الباکین’. (اعلام الشیعه قرن سیزدهم هجری قمری ص 397) (معجم المؤلفین) ابن احمد بن محمد تبریزی. او راست: ’مفتاح الکنوز و مصباح الرموز’. (کشف الظنون)
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)
ابن عمر. منسوب به جد خویش و محدث است. در تاریخ اسلام، محدث به عنوان فردی شناخته می شود که تلاش دارد تا سنت پیامبر اسلام را بدون هیچگونه تغییر یا تحریف، به نسل های بعدی منتقل کند. این افراد در جوامع علمی و دینی، از مقام والایی برخوردار بودند. مهم ترین ویژگی محدثان دقت در انتقال احادیث صحیح است، چرا که حفظ دقت در نقل، به ویژه در دوران هایی که دشمنان اسلام در حال تحریف آن بودند، امری ضروری بود.
ابن عمر. منسوب به جد خویش و محدث است. در تاریخ اسلام، محدث به عنوان فردی شناخته می شود که تلاش دارد تا سنت پیامبر اسلام را بدون هیچگونه تغییر یا تحریف، به نسل های بعدی منتقل کند. این افراد در جوامع علمی و دینی، از مقام والایی برخوردار بودند. مهم ترین ویژگی محدثان دقت در انتقال احادیث صحیح است، چرا که حفظ دقت در نقل، به ویژه در دوران هایی که دشمنان اسلام در حال تحریف آن بودند، امری ضروری بود.